اسهال خونی زنبور عسل چیست

 


 

اسهال خونی زنبور عسل مشکلی است که زنبورهای عسل را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب توسط زنبورداران در طول زمستان که کلنی در کندو خود محدود می شود مشاهده می شود.وقتی زنبورها مواد زائد داخلی زیادی در شکم خود جمع می کنند، چاره ای جز رهاسازی آن ندارند. از آنجایی که در زمستان هوا برای پرواز دفع مدفوع خیلی سرد است، کلنی در سراسر کندو از جمله ورودی کندو، قاب ها و شانه ها مدفوع خود را رها می کند.

بیماری ها باعث اسهال خونی نمی شوند، اما شرایط غیر بهداشتی ناشی از آنها نمیتوانذد برای کلنی خوشایند باشد. هنگامی که زنبورهای کارگر تلاش می کنند فضولات ناخواسته را تمیز کنند، ممکن است عوامل بیماری زا را در کندو پخش کنند.

  اسهال خونی را نباید با بیماری کشنده نوزما اشتباه گرفت ، اگرچه علائم اغلب شبیه به هم هستند.
  بوی حاصل به‌طور ناخوشایندی تند است و ممکن است بر فرمون‌هایی که زنبورها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، غلبه کند.

فهرست مطالب
  علت اسهال خونی در کندو چیست؟
  چرا زنبورها در بیرون مدفوع نمی کنند؟
  آیا اسهال خونی در زنبورهای عسل کشنده است؟
  نحوه درمان اسهال خونی در زنبورهای عسل
  پیشگیری از اسهال خونی
  آیا آب زیاد باعث اسهال خونی می شود؟

سوالات متداول
  زنبورداران باید به چه علائمی توجه کنند؟
  آیا باید آشفتگی را پاک کنم؟
  نوزما در مقابل اسهال خونی - چه تفاوتی دارد؟
  اسهال خونی انسان در مقابل زنبور عسل

علت اسهال خونی در کندو چیست؟
یکی از عوامل مهم اسهال خونی رژیم غذایی است. در حالی که عسل تیره بسیار مغذی است، غلظت خاکستر بیشتری نیز داردو هضم آن  برای دستگاه گوارش زنبور عسل مشکل ساز است .
تحقیقات نشان داده است که انواع دیگر غذاها نیز اسهال خونی را تشدید می کنند. برخی از انواع عسلک و شربت انگور نمونه هایی از اینها هستند.

عوامل دیگری که زنبورداران باید در نظر بگیرند:
  در صورت نیاز به تغذیه تکمیلی از شکر سبک استفاده کنید و از مصرف قندهای ارگانیک یا تیره خودداری کنید.
  انتخاب غذا هنگام تغذیه زنبورها در آب و هوای گرم کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
  اسهال خونی نیز نشانه ای از بیماری نوزما است، بنابراین ممکن است برای تایید مشکل به آزمایش آزمایشگاهی نیاز باشد

.

چرا زنبورها در بیرون مدفوع نمی کنند؟
در ماه های سرد، زنبورها برای گرم ماندن خوشه می شوند. آنها گاهی اوقات پروازهای کوتاهی را در خارج از کندو انجام می دهند تا خود را تسکین دهند، سپس برای گرم شدن به کندو باز می گردند. در هوای مرطوب و یخبندان، کلنی نمی تواند پرواز کند، و آنها را مجبور می کند در کندوی مدفوع خود را دفع کنند.

آیا اسهال خونی در زنبورهای عسل کشنده است؟
اسهال خونی برای کلنی های زنبور عسل کشنده نیست و آب و هوای خوب به کلنی اجازه می دهد تا پروازهای پاکسازی خود را از سر بگیرد. با این حال اسهال خونی به گسترش سایر پاتوژن هایی که ممکن است در کندو وجود داشته باشد کمک می کند. همچنین ممکن است نشانه شرایط شدیدتری مانند نوسموزیس، کنه های نای ، ویروس فلج مزمن زنبور عسل و ویروس بال ابری باشد .

نحوه درمان اسهال خونی در زنبورهای عسل
اسهال خونی در زنبورهای عسل در درجه اول یک مسئله مدیریتی است تا یک موضوعی که نیاز به دارو داشته باشد. زنبوردارانی که نگران کندوهای خود هستند باید چند زنبور نمونه جمع آوری کرده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
اگر نتایج برای نوزما منفی شد، اغلب بهتر است که به کندو اجازه دهید مشکل را خودش حل کند. در هوای سرد ممکن است باز کردن

پیشگیری از اسهال خونی
  ذخیره های عسل را قبل از زمستان بررسی کنید » اگر کندوی شما عسل تیره زیادی دارد، در صورت امکان آن را با یک عسل روشن تر تعویض کنید. هنگامی که زنبورها استارت بهاره خوردند و شروع به جستجوی شهد کردند، عسل تیره را برای تغذیه بهاره ذخیره کنید.
  بهبود رژیم غذایی زنبورها » اطمینان حاصل کنید که کندو به منابع غذایی با کیفیت بالا مانند عسل سبک و شکر سفید دسترسی دارد.
  تهویه مناسب را فراهم کنید » جریان هوا رطوبت داخل کندو را کاهش می دهد، که می تواند از رشد کپک ها و سایر مواد مضر تشدید کننده اسهال خونی جلوگیری کند.
  نظارت بر سلامت کندو » کندو را از نظر بیماری یا آفات در آب و هوای مناسب بررسی کنید. اسهال خونی تأثیر بیشتری بر کلنی های ضعیف خواهد داشت.

آیا آب زیاد باعث اسهال خونی می شود؟
کندو های ترک خورده ممکن است در طول زمستان آب بیش از حد را به کندو وارد کند و این موضوع ممکن است بستر اسهال خونی در زنبورها را فراهم آورد. زنبورداران در آب و هوای سرد ممکن است ترجیح دهند در طول تغذیه اوایل بهار، با خمیر یا کیک های شکری تغذیه کنند. تغذیه مواد جامد به معنای مایع کمتری برای جذب رطوبت داخلی زنبورها است.  

؛؛ سوالات متداول !

زنبورداران باید به چه علائمی توجه کنند؟
کندوی مبتلا به اسهال خونی بوی بدی خواهد داشت که به راحتی قابل مشاهده است. در حالی که مدفوع زنبور سالم زرد است، زنبورداران متوجه مقادیر بیشتری مدفوع قهوه ای رنگ می شوند.

آیا باید آثار مدفوع را پاک کنم؟
هنگامی که هوا شروع به گرم شدن کرد، زنبورها خودشان علائم اسهال خونی را در کندو پاک می کنند و زنبورداران ممکن است بخواهند قسمت بیرونی کندو را پاک کنند تا به کلنی کمک کنند.

نوزما در مقابل اسهال خونی  چه تفاوتی دارد؟
Nosema apis یک انگل میکروسپوریدی است که زنبورها را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند علائم اسهال مانند اسهال خونی را ایجاد کند. در حالی که هر دو عمدتا در زمستان رخ می دهند، نوزما برای کلنی زنبور عسل بسیار مضر است.
تنها راه برای تعیین مشکل ارسال نمونه زنبور به آزمایشگاه برای آزمایش است که می تواند اسپور عفونت نوزما را تایید می کند.

اسهال خونی انسان در مقابل زنبور عسل
اسهال خونی انسانی توسط یک باکتری مسری ایجاد می شود که معمولاً در شرایط غیربهداشتی رشد می کند. ولی اسهال خونی زنبور عسل یک بیماری نیست و ناشی از تجمع بیش از حد مدفوع در داخل روده زنبور عسل است.

نویسنده : Prudence Wood , September 13, 2023